Verkoopbeleid

M.n. via Marktplaats.nl, ontstaat wel eens discussie over de ‘aankoop’. Als iemand belangstelling toont, proberen we efficiënt tot een transactie te komen. Vaak echter blijft een (vervolg) reactie van de belangstellende uit of is deze onvoldoende concreet, om op de beoogde transactie te kunnen vertrouwen. Er ontstaat ‘onduidelijkheid’!

meer lezen ..

Umecom BV werkt al jaren als ‘makelaar in roerend goed’ en verkoopt zó m.n. (hoger segment) inboedel, kunst en antiek voor derden, in consignatie. Dat doen we voor het leeuwendeel via onze websites/ online catalogi, waarbij advertenties worden doorgeplaatst en een substantieel deel ook via Marktplaats.nl wordt verkocht.

Onze hoofdtaak is om zaken zo efficient mogelijk te verkopen. M.a.w. als het traject met de eerste belangstellende niet (snel genoeg en voldoende) concreet wordt, moeten we door kunnen gaan met een volgende belangstellende. We doen ons best, om dat voor iedereen duidelijk te maken en teleurstelling en discussies te voorkomen:

Voorbeeld 1: bod geaccepteerd, concretisering duurt te lang. Iemand brengt een bod uit, dat wij accepteren. Aansluitend ontstaat correspondentie over concretisering (ophalen, opsturen, betaling, enz.). In de slotfase echter, laat de laatste informatie (voor een sluitend ‘wie, wat, wanneer’) op zich wachten. Onzekerheid, dus ..

In diezelfde slotfase wordt een tweede bod uitgebracht. Omdat het traject met de eerste bieder onzeker is, wordt ook dat bod goedgekeurd. Er geldt dan: wie het eerst komt, het eerst maalt (wie het eerst een sluitende ‘wie, wat, wanneer’ afgeeft). Om teleurstelling te voorkomen, adviseren we hierom een snelle, sluitende correspondentie.

Voorbeeld 2: bod + acceptatie = overeenkomst. Iemand bracht een bod uit, dat wij accepteerden. De vraag echter of (wanneer) het zou worden opgehaald, bleef onbeantwoord. Toen we het item – na ruim een week – verkochten aan een ander, meldde de eerste belangstellende zich alsnog en wees ons op de juridische kaders:

We verwijzen regelmatig naar een stukje over de “Juridische gevolgen van een bod doen op Marktplaats.nl” (link) van de Rechtswinkel Rotterdam, waar een en ander helder wordt uitgelegd. Marktplaats geeft aan dat een bod niet bindend is, maar de (prevalerende) wet zegt anders. Meer hierover op “Markplaats / Wilde Westen“.

Voorbeeld 3: aangeven dat er meer belangstelling is. Iemand vroeg naar de mogelijkheden van bezichtigen. Ons antwoord daarop bleef dagen onbeantwoord, het item werd verkocht aan een ander. Eerste belangstellende e-mailde alsnog, teleurgesteld te zijn dat we haar niet op de hoogte brachten van overige belangstelling.

Standpunt is dat een belangstellende er vanuit moet gaan dat er meer belangstellenden (kunnen) zijn. Umecom BV ziet het vermelden daarvan niet als meerwaarde of verplichting. Ons verkoopbeleid geldt voor iedereen en geeft dus ook aan iedereen dezelfde mogelijkheid om (als eerste) een aankoop te kunnen concretiseren.

minder lezen ..

Om ‘onduidelijkheid’ zo veel mogelijk te vermijden, hanteren wij het “WIE, WAT, WANNEER – Beleid” bij verkoop:

Voor een voldoende mate van concretisering van een transactie c.q. om een advertentie op ‘gereserveerd’ te zetten, dient – naast uiteraard het “Wat” (= item waarover contact is geweest) – minimaal het volgende bekend te zijn:

WIE KOOPT? Naam (bij voorkeur ook achternaam)
Adres (voorkeur, sowieso indien verzonden)
Telefoon (verplicht, voor evt. noodzakelijk contact)

WANNEER ? Wijze (keuze ophalen / verzenden)
Moment (vastgestelde datum / tijdstip)
(Aan)betaling (keuze contant, bank of PIN)

 

LET OP: Zonder deze gegevens, is Umecom BV vrij om concretisering met overige belangstellenden te onderzoeken!